Allemaal Politiek

Nieuwe Nederlanders hebben méér gevoel voor onze democratie dan autochtonen. Onder hen was de opkomst bij de raadsverkiezingen aanmerkelijk hoger dan bij degenen met een typisch Nederlandse achternaam. Bij het signaleren van dit verschijnsel moet ik voorop stellen dat ik hen daarvoor prijs.
 Bij ons in het durp hebben de van origine uit de Moslimlanden afkomstige medeburgers via hun eigen kanalen veel reclame gemaakt voor hun eigen mensen. Er zijn dan ook veel meer voorkeurstemmen uitgebracht dan ooit te voren. Dit heeft tot gevolg dat ze in de nieuwe raad zes van de 27 zetels bezetten en dus voor degenen die hokjes trekken wil, relatief gezien flink oververtegenwoordigd zijn.
 Niemand behoeft zich daarover zorgen te maken. Het zijn stuk voor stuk mensen die op zijn tijd een biertje drinken en er zijn zeker geen fanatici bij.
 Maar als het ook in andere gemeenten op dezelfde manier is gegaan, moet het verschijnsel toch op zijn minst voer voor sociologen zijn,

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik denk, dat met name de media de heer Wilders zo op zijn huid heeft gezeten, de nieuwe Nederlanders zich zorgen zijn gaan maken en hebben zich daarom ook fanatieker naar het stemhokje laten leiden. Ik blijf het een verwerpelijke zaak vinden, dat hier gesproken wordt van eigen kanalen en dat bijvoorbeeld de nieuwe partij hun geloofsovertuiging in de naam van de partij verweven hebben. Religie en politiek behoort nooit en te nimmer samen te gaan. Vermenging van culturen en religies is vragen om strijd, haat en onverdraagzaamheid. Daarbij komt dat deze religie die de mensen meegebrachten, staat zo verschrikkelijk ver af van tolerantie en democratie, dat er absoluut spanningen opgeroepen worden tussen de autochtone en allochtone inwoners van Nederland.

Hierop reageren

In Enschede, waar ook 45,2 % van de kiezers naar de stembus kwam, is exact hetzelfde gebeurd als in Tiel. Daar zijn nu vier van de negen PvdA-raadsleden van allochtone afkomst en dat is in Tiel met drie van de zes PvdA-raadsleden het geval. ‘Zwaar kut’ noemde een van zijn zetel gedrukte PvdA-raadslid in Enschede het en hij voegde daaraan toen ‘de PvdA is de Partij van de Allochtonen geworden’.
De man heeft gelijk als hij stelt dat door dit verschijnsel veel kennis en ervaring verloren gaat en de raad niet langer representatief is voor de gehele gemeentelijke bevolking. Maar voorop gesteld dient te worden dat de PvdA hiermee een koekje van eigen deeg kreeg - het is immers vooral deze partij geweest die met posters in de Turkse taal deze bevolkingsgroep opriep op ‘eigen mensen’ te stemmen. Die posters zijn inderdaad opgehangen in de eigen verenigingslokalen van de Turkse en Marokkaanse bevolkingsgroep en in de moskeeën (niet in de gebedsruimten, maar in de daarbij behorende onmoetingsplaatsen).
Er zullen door deze gang van zaken ongetwijfeld, zoals het jongste verleden leerde, mensen in de raad komen, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Maar de overgrote meerderheid van deze raadsleden van niet-nederlandse afkomst bestaat uit goed opgeleide en geïntegreerde mensen, die willen optreden in het belang van de gehele gemeenschap.
Ook bij de raadsverkiezingen in 1998, 2002 en 2006 kwam het al voor, dat allochtonen zich met voorkeurstemmen lieten kiezen en door hun plaatsen in te nemen de eerder ondertekende verklaring genoegen te zullen nemen met de hen door het partijbestuur aangewezen plaats, aan de zolen lapten. Maar het is nog nooit op een zo grote schaal gebeurd en daardoor zal het partijensysteem met zijn dictatoriale trekjes er ditmaal door uit zijn voegen gerukt worden. Dat is naar mijn gevoelen een groot winstpunt. De traditionele partijen zullen er door gedwongen worden rekening te houden met wat al zo lang voorspeld is - dat we groeien van een partijenstelsel naar een personenstelsel.
U heeft gelijk, geachte Fredb. De negatieve drijfveren van het verschijnsel herken ik ook. De segregatie zou er wel eens op een zeer ongewenste wijze door in de hand gewerkt kunnen worden. Ik kan dat niet beoordelen. De bereidheid van ‘allochtonen’ om ook als raadslid een bijdrage te leveren aan de opbouw van de gemeenschap beoordeel ik positief.

Hierop reageren

RSS

Allemaal Politiek Chatsessies

Allemaal Politiek organiseert reguliere chatsessies over van tevoren aangekondigde politieke onderwerpen.

Wanneer?
Chatsessies vinden plaats op maandagmiddag van 14:00 tot 15:00 en op donderdagmiddag van 17:00 tot 18:00 uur.

Onderwerp maandag 2-8
Wordt z.s.m. aangekondigd
.

Ideeën?
Post je ideeën voor toekomstige chatonderwerpen hier.

Spelregels chat
We hebben een aantal richtlijnen voor een goed verloop van de chatsessies opgesteld. Je vindt ze onder Spelregels chat.

© 2010   Gemaakt door Marcel Maassen

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat