Allemaal Politiek

Elke maandag en donderdag organiseren we op Allemaal Politiek een chatsessie naar aanleiding van een politiek onderwerp. Vaak zal dit onderwerp refereren aan de actualiteit, maar dat is geen gegeven.

Heb je ook een idee voor een chatsessie onderwerp? Post het dan hier. We beloven niet dat het idee ook daadwerkelijk gebruikt zal worden, maar goede ideeën zijn altijd welkom!

Tags: chat, chatsessie, onderwerp, suggestie

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

CDA moet niet zuren. Ze hebben stevig velorren en moeten blij zijn dat ze mee MOGEN doen.

Hierop reageren

'Marokkaanse PvdA-coup bracht Marcouch ten val'
De val van Ahmed Marcouch als politiek leider van de Amsterdamse PvdA-afdeling Nieuw-West, eind vorig jaar, is zorgvuldig voorbereid door het kamp van zijn tegenstrever, Achmed Baâdoud. Zijn aanhangers maakten Marcouch zwart door hem als een homo weg te zetten, die zou heulen met de autochtonen.

Dat blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant. De gang van zaken wordt onderzocht door een PvdA-commissie, die deze maand zijn bevindingen presenteert.

Chaotisch
De avond waarop de PvdA Nieuw-West zijn lijsttrekker koos, 7 december 2009, verliep chaotisch. In de eerste ronde kwam Ahmed Marcouch één stem te kort voor een meerderheid. In de tweede ronde staakten de stemmen en in de derde ronde won Baâdoud alsnog.

Volgens ingewijden waren er allerlei onregelmatigheden. Vooral de aanhangers van Baâdoud intimideerden Marcouch-stemmers. Zij keken mee over de schouder van Marcouch-stemmers, aldus de Volkskrant.

Vijandig
‘Vooral overlopers roerden zich, mensen die vier jaar geleden Marcouch stemden, ontpopten zich als felle tegenstanders. Ze drongen erop aan Baâdoud te kiezen.’

‘Ik zag jongens die niet politiek actief zijn, sterker nog, die politiek verafschuwen. Die zijn van de straat geplukt om te intimideren. Ze waren vijandig en zeiden dat ze Marcouch haten. Drie mensen hebben mij onder druk gezet om op Baâdoud te stemmen.’

'Heulen met autochtonen'
Jongeren werden opgehitst met het praatje dat Marcouch een homo is die heult met de autochtone Nederlanders en pro-Israël is, aldus een lid van de Marokkaanse gemeenschap.

Marcouch is zelf van Marokkaanse afkomst, maar staat binnen de PvdA en de Marokkaanse gemeenschap bekend om zijn harde lijn. Onlangs stelde het nieuwe Kamerlid voor 'lokjoden' in te zetten om zo anti-semitisme tegen te gaan.

Door Robin van der Kloor

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/268613/Marokkaanse-PvdAc...

Hierop reageren

Tja Harold,

Ik vind dit een domme streek van Achmed Baadoud, als hier maar een vinger topje van waar is en het is een vent dan treed hij af.
Maar als er geintimideerd werd en over de schouwders mee gekeken werd, dan is dit al tegen de kieswet volgens mij en moet Baadoud zeker weg.
Zoals ik het van een afstand kon volgen deed Marcouch goed werk in Amsterdam.

Hierop reageren

Ja Günther,

die indruk had/heb ik nu nog ook...

Hoewel je in de politiek redelijk veel mensen tegenkomt die in staat zijn, plotsklaps als een duveltje uit een doosje, een issue te promoten dat volstrekt tegenstrijdig lijkt aan eerder ingenomen standpunten. Marcouche had ook de idee om een stadsdeel af te zonderen, puur voor Moslim bewoners, als ik het goed begrepen heb. Ik ben daar helemaal niet enthousiast over want dan krijgen we enclaves, zoals die in Kosovo ooit zijn ontstaan, etnische scheiding, sociale segregatie enz.

Hierop reageren

Je hebt volkomen gelijk. geen mensen afzonderen in stadsdelen. dat werkt echt niet.

Hierop reageren

Kijk iedereen heeft wel eens rare ideeen Marcouche ook, is hij daarom slecht het was maar een idee.
Ik vind Baadoud veel gevaarlijker.

Hierop reageren

Chatsessies kunnen die niet uitgebreid worden voor de avonduren?
Laten we opnieuw verkiezingen houden en dan alleen de winnaars gaan regeren. CDA moet zijn mondje houden heeft toch verloren?
Ik had nog geen gelegenheid gehad om dit te spuien.

Hierop reageren

Nico,
Het CDA laat op handige wijze Rutte de klontjes uit het vuur halen, bij nieuwe verkiezingen zijn ze weer een van de kanshebbers...

Hierop reageren

Weerbare ouderen, lijkt me een goed thema!

http://www.nu.nl/algemeen/2295187/straatrover-delft-onderspit-bejaa...

hahaha

Hierop reageren

:D

Hierop reageren

@ Michiel R.

Er had geen beter onderwerp gekozen kunnen worden. Het is uiterst actueel en het houdt ons, los van onze politieke overtuigingen, zeer sterk bezig. Er hangt dan ook heel erg veel van af, want Europa bevindt zich actueel in het oog van de wervelwind, genaamd grootste crisis sedert Wereldoorlog 2. Als dit land verkeerde keuzen gaat maken, dan zal daarvoor over een lange reeks van jaren een hoge prijs moeten worden betaald.

Ofschoon de uitslag van de verkiezing duidelijk een tendens naar midden-rechts aangaf, heeft links toch duidelijk gewonnen. Dat uitsluitend en alleen omdat de winnaar van de verkiezingen, de PVV van Geert Wilders met een ongeloofwaardige winst, niet regeringsvaardig wordt bevonden door alle andere partijen. Ook al heeft de VVD een wat ander geluid laten horen.

Het heeft mij veel tijd en hoofdpijn gekost om in te zien dat Tjeenk Willink per saldo het enige juiste werkbare voorstel aan Hare Majesteit, de Koningin, heeft gedaan. Geen vast getimmerd regeringsprogramma, doch in kwesties van wezenlijk belang het Parlement (Tweede en Eerste Kamer) de volle vrijheid van handelen laten. Bovendien zouden de hoofdrolspelers, actueel deelnemende aan het overleg, zitting nemen in de Tweede Kamer.

Men zou bijna kunnen zeggen: er komt een zakenkabinet en het Parlement beslist bij wisselende meerderheden. Met echte zelfoverwinning koester ik de hoop, dat er uiteindelijk toch iets goeds uit de impasse kan voortkomen.

Hierop reageren

@ Dirk Jan,

Dat zakenkabinet zou eigenlijk na al deze blunderende formaties ingevoerd moeten worden, ik denk dat we dan pas over democratie kunnen spreken, thans is het een ratjetoe van graaiers en dikdoeners, maar de praktijk leert ons dat ze de slagvaardigheid hebben van een natte krant.

Hierop reageren

RSS

Allemaal Politiek Chatsessies

Allemaal Politiek organiseert reguliere chatsessies over van tevoren aangekondigde politieke onderwerpen.

Wanneer?
Chatsessies vinden plaats op maandagmiddag van 14:00 tot 15:00 en op donderdagmiddag van 17:00 tot 18:00 uur.

Onderwerp maandag 2-8
Wordt z.s.m. aangekondigd
.

Ideeën?
Post je ideeën voor toekomstige chatonderwerpen hier.

Spelregels chat
We hebben een aantal richtlijnen voor een goed verloop van de chatsessies opgesteld. Je vindt ze onder Spelregels chat.

© 2010   Gemaakt door Marcel Maassen

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat