Allemaal Politiek

Elke maandag en donderdag organiseren we op Allemaal Politiek een chatsessie naar aanleiding van een politiek onderwerp. Vaak zal dit onderwerp refereren aan de actualiteit, maar dat is geen gegeven.

Heb je ook een idee voor een chatsessie onderwerp? Post het dan hier. We beloven niet dat het idee ook daadwerkelijk gebruikt zal worden, maar goede ideeën zijn altijd welkom!

Tags: chat, chatsessie, onderwerp, suggestie

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste forum modiators,

Zoals jullie weten vindt de Partij Voor Gerechtigheid ons democratisch bestel failliet. De burger wordt steeds passiever. Het zoeken is naar mogelijkheden, om de burger meer bij de besluit vorming te betrekken. Door de automatisering cq elektronische mogelijkheden zijn er legio mogelijkheden, om dat te stimuleren. Wij denken aan een systeem, waabij de burger zich eenmalig registreert bij de gemeente als kiezer, d.m.v. een unieke code b.v. zijn digid kan hij via de telefoon en computer stemmen, maar ook kan hij daarmee invloed uitoefenen. De overheid kan dan eenvoudig onderzoeken wat het draagvlak is voor bepaalde beleid voornemens.
Ik denk dat een discussie best zinvol is.

Hierop reageren

Gaat het kabinet vallen door de aanstaande grote verkiezingsnederlaag van de PvdA bij de raadsverkiezingen zoals oud minister Bram Peper voorspelde ?

Hierop reageren

Waarover zouden de komende verkiezingen moeten gaan?
Waar kan op bezuinigd worden en wat moet worden ontzien?
Welke trends zie je om je heen?

Hierop reageren

Wat mij betreft: 'Lijsttrekkers/partijleiders horen in de Kamer (te blijven) en niet in het kabinet. Alleen zo kan de Kamer volwassen tegenspel bieden aan het kabinet.

Hierop reageren

Je geeft je stem aan een partij. Maar weet je ook daadwerkelijk waar deze partij voor staat? Wat standpunten zijn? Kent men het programma? De speerpunten? Mijn stelling is dat 99% van de stemmers die niet weten. Dat de belangrijkste drijfveer 'onderbuik gevoel' is.

Hierop reageren

Onderschat het onderbuik gevoel niet, ik volg het mijn leven lang al, het gaf me niet altijd wijsheid maar heb er wel altijd plezier aan gehad.

Hierop reageren

Nog enkele suggesties:

'Heeft strategisch stemmen zin'. Met strategisch bedoel ik dat je niet op de partij van je eerste voorkeur stemt, maar op een andere in de hoop dat die in de regering komt (bijv. GL ipv PvdD), de premier levert (PvdA ipv D66 of CDA ipv CU)), etc.

'De politiek is te veel versnipperd en daarom moet er een kiesdrempel komen van bijvoorbeeld 5% of 10 zetels'.

Hierop reageren

Naar verluid bevindt zich tussen de voorstellen van de ambtelijke werkgroepen voor het realiseren van bezuinigingen, ook een voorstel om gemeenten en provincies te vervengen door een vorm van subnationaal bestuur: de regio. Waarbij gedacht zou kunnen worden aan wat nu de poltitieregio's zijn. Wat vinden de Forumleden daarvan.

Hierop reageren

Elk dorp, gemeente of stad, daar zal de burgermeester het hoofd van de politie moeten zijn, alles wat in regio's verdeeld gaat worden kost ons weer bergen geld, want er wordt weer eens een zoveelste tussenlaag gecreeerd. Als alle ambtelijke werkgroepen om bezuinigingsvoorstellen te maken, integratie bevorderingen, speelgelegenheden uitzoeken en weet niet wat voor andere onzinnige onderwerpen voor het einde van de week opgeheven zullen worden, zal dat een enorme besparing opleveren. Ik kan het woord werkgroep niet meer aanhoren, als ik die stoffige koppen zie begint m,n maag te draaien en als ik subnationaal bestuur hoor wil ik vuurwapens aanschaffen.

Hierop reageren

Het idee is om twee overheidslagen te vervangen door een, de regio, die groot genoeg is voor eigen politie- en brandweerkorpsen, vuilnisdienst, etc. Dat scheelt niet alleen een bestuurslaag, maar ook een hoop gepalaver in allelei samenwerkingsverbanden van gemeenten, zonder rechtstreekse democratische controle.

Hierop reageren

De afschuwelijke om niet te zeggen walgelijke video op Wikileaks.

Hierop reageren

In aansluiting op de reactie van Arjan Gelder is wellicht een meer algemene discussie over wat goed bestuur zou moeten zijn nuttig. Daarom de volgende stelligen als aanzet voor zo'n discussie:

De vier principes van behoorlijk bestuur:

1.Verbeter de kwaliteit van de levensomstandigheden van burgers
(o.a. zorg, scholing, wonen, milieu, respect voor elkaar; etc.)

2.Handhaaf de principes van verantwoordelijke belastingheffing

3.Investeer in projecten, die private investeringen losmaken en aansporen en die zowel de kracht als de diversiviteit van de economie bevorderen

4.Voorzie in een krachtig leiderschap, dat is gebaseerd op onafhankelijke probleemoplossing, dat geen partijpolitiek volgt en dat niet bevreesd is de moeilijkste problemen aan te pakken.

Hierop reageren

RSS

Allemaal Politiek Chatsessies

Allemaal Politiek organiseert reguliere chatsessies over van tevoren aangekondigde politieke onderwerpen.

Wanneer?
Chatsessies vinden plaats op maandagmiddag van 14:00 tot 15:00 en op donderdagmiddag van 17:00 tot 18:00 uur.

Onderwerp maandag 2-8
Wordt z.s.m. aangekondigd
.

Ideeën?
Post je ideeën voor toekomstige chatonderwerpen hier.

Spelregels chat
We hebben een aantal richtlijnen voor een goed verloop van de chatsessies opgesteld. Je vindt ze onder Spelregels chat.

© 2010   Gemaakt door Marcel Maassen

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat