Sorry, maar deze discussie is net gesloten.
Ik zie de hedendaags politiek in toenemede mate als obers die in de bediening lopen op een terras. De grootste schreeuwer (hoe klein het groepje ook is) wordt als eerste bediend, want er zal maar eens iemand langslopen met een camera, die een plaatje schiet en er een mooi verhaal voor de media van maakt. Stoppen er mee !
Helaas is het zo dat de partijen die wel een beetje aan een consistente lijn vasthouden, en het een beetje breder willen zien dan doelgroepenpolitiek, op dit moment behoorlijk afgestaft. De media heeft zich nu eenmaal als taak gesteld dat alles wat niet goed gaat, aandacht verdiend (door bezuinigingen in de media steeds minder goed door ander bronnen gecontroleerd). En dat doen zij los van het feit of het wel terecht is dat je gaat zeuren over een slinkende zoutvoorraad in een winter die uitzonderlijk lang, gladheid veroorzaakt - Als je op alle slakken zout legt, dan is het zout zo op !
De (landelijke) politiek gaat niet meer dan 80-85% voor ons regelen, met wet- en regelgeving. De rest in onderhavig aan omstandigheden (lokaal of bijzondere situaties) die u en ik moeten oplossen:
Er zijn ook mensen die bovenstaande betutteling noemen en daar wordt je politiek weer op afgerekend. Ik wil graag met u weer op zoek naar gedeelde normen (anders dan gelegenheidsnormen). Want echt - als de overheid alles gaat doen, wat u (impliciet) van ze vraagt dan is die belasting die u betaalt echt niet genoeg.
"Als u het zelf kunt, belast dan de overheid (en uiteindelijk dus uzelf weer financieel) er niet mee!"
Dat is weer net iets anders dan de liberale (en ander rechtse) aanpak, die de afstand tussen wal en schip alleen maar groter willen maken. Dan kan er lekker niemand anders op (of af).
Ard den Outer
Gemeenteraadslid
Tags: betutteling, burger, overheid, verantwoordelijkheid
Welkom bij
Allemaal Politiek
Wanneer?
Chatsessies vinden plaats op maandagmiddag van 14:00 tot 15:00 en op donderdmiddag van 17:00 tot 18:00 uur.
Onderwerp chatsessie donderdag 11 maart: Allemaal Politiek lid Anno 1965 stelt: 'ik ben vóór de Noord-Zuidlijn, maar de partij waarop ik wilde stemmen is tegen. Toch zullen ze mijn stem uitleggen als steun voor hun standpunt.' Is deze situatie nog wel wenselijk? Is het niet beter om mensen per issue te laten stemmen en pas in laatste instantie op een partij? Of laten we daarmee een vorm van directe democratie toe die in de praktijk onwerkbaar is?
Achtergrond: nieuwe vorm van verkiezingen
Ideeën?
Post je ideeën voor toekomstige chatonderwerpen hier.
Spelregels chat
We hebben een aantal richtlijnen voor een goed verloop van de chatsessies opgesteld. Je vindt ze onder Spelregels chat.
Allemaal Politiek is een initiatief van TNS NIPO in samenwerking met KiesKompas. Op deze site willen we een openhartige en diepgaande politieke discussie voeren met zoveel mogelijk geïnteresseerden.

© 2010 Gemaakt door Marcel Maassen
Banners | Een probleem rapporteren? | Privacy | Algemene voorwaarden