Allemaal Politiek

Michiel R

Balkenende blijft lijsttrekker CDA - op voor vijfde termijn

Met de steun van de complete partij gaat Jan Peter Balkenende het CDA naar een volgend kabinet leiden. Een kabinet Balkenende welteverstaan. Voor minder dan het premierschap doet hij het namelijk niet. Vraag: is dit slim? Getuigd dit van realiteitszin? Maakt Balkenende een reële kans bij de aankomende verkiezingen? Of is er teveel misgegaan in de afgelopen kabinetsperioden en is het volk alle vertrouwen in Balkenende kwijt?

Of is Balkenende slimmer dan velen hem achten en gaat hij straks gewoon 'zijn' vijfde kabinet leiden?

Partijbestuur unaniem achter Balkenende

Na de slechte uitslag bij de gemeenteraadsverkiezingen was er de afgelopen dagen gemor in het CDA over partijleider en kandidaat-lijsttrekker Jan Peter Balkenende, maar maandagavond sloot de partijtop nadrukkelijk de rijen.

Volgens partijvoorzitter Peter van Heeswijk is Balkenende bij uitstek de persoon die de partij bij de Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni aan een goed resultaat kan helpen. Het partijbestuur sprak daarom unaniem zijn steun uit aan Balkenende, nadat het hem meteen na de val van het kabinet al had voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker.

Na de teleurstellend verlopen gemeenteraadsverkiezingen vorige week, met een verlies van ongeveer tweehonderd raadszetels, ontstond onrust in de partij. Leden baalden ervan dat de breuk in het kabinet de lokale campagnes zo had overschaduwd.

Onbegrip
Daarnaast werd Balkenende verweten dat hij zich in aanloop naar juni alleen beschikbaar stelt voor het premierschap, en dus niet in de Tweede Kamer gaat zitten. Ook een nieuwe samenwerking met de PvdA als niet geloofwaardig betitelen, had tot onbegrip geleid bij de achterban.

De onvrede na de gemeenteraadsverkiezingen, maandag met name verwoord door een aantal voorzitters van provinciale afdelingen en de CDA-jongeren, leidde in de woorden van Van Heeswijk tot een ''volwassen discussie'' in het partijbestuur waarna werd vastgesteld dat het verkiezingsresultaat teleurstellend was.

Ook Balkenende zei zich medeverantwoordelijk te voelen. Hij gaf aan dat ''het gedoe'' in Den Haag uiteraard zijn gevolgen heeft gehad voor de lokale campagnes.

Unaniem
Het partijbestuur sprak desondanks unaniem zijn steun uit voor Balkenende. Volgens Van Heeswijk is er ''geen enkele aanleiding'' om de eerdere voordracht te heroverwegen. Op het partijcongres in april moet het lijsttrekkerschap van Balkenende nog definitief bekrachtigd worden.

Balkenende en Van Heeswijk gingen maandagavond niet in op vragen of de CDA-leider na 9 juni nog steeds alleen beschikbaar is voor het premierschap. ''Ik ga voor goud'', benadrukte Balkenende. ''Daarna maken we de balans op.''

Balkenende nam ook geen verdere afstand van zijn eerdere uitspraken over nieuwe samenwerking met de PvdA. ''Ik heb steeds gezegd dat is niet geloofwaardig, maar dat is iets anders dan uitsluiten.''

Bron: nu.nl

Tags: Balkenende, CDA, kabinet, premier, verkiezingen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ach toch doet het mij niet zo veel meer. harry potter kan zich beschikbaar stellen totdat hij een ons weegt.
Hij heeft tot nu toe alleen maar beloftes afgegeven en stevig gefaald. ze zullen ongetwijfeld de eerst volgende periodes met modder gaan gooien over en weer,waar de bolt and the beautiful niets bij is,maar de kiezer bepaald!!

Ik heb nog heel duidelijk op het netvlies toen pim fortuyn verweten werd dat hij niets gedaan heeft voor het land.of uberhaubt niets zou kunnen doen en falen. tipisch nederlandse burgermentaliteit.

Tja als je een timmerman geen gereedschap geeft zal hij nooit een hok kunnen timmeren.
dit geld ook voor geert wilders. Allemaal in cordon sanitair hard boeee roepen en zeggen dat hij niets klaarspeeld.

het word mijninziens tijd voor nieuwe politiek en zie ik dolgraag die gerifformeerde paardenpenis op zijn bek gaan...
en dan pas aftreden om het balletje rond te maken.

Hierop reageren

Volstrekt mee eens, beste Heleen.
Dat we zo weinig door iedereen gerespecteerde politici hebben is m.i. vooral te wijten aan de partijpolitiek. Die cultiveert de slechtste eigenschappen in een mens, waardoor heel veel bekwame Nederlanders er niets mee te maken willen hebben. De hokjesgeest verlamt ons openbaar bestuur.
Een simpel voorbeeld (kamer-voorzitter Gerrie Verbeet wees erop in De Volkskrant): Pieter Winsemius was een zeer gewaardeerd minister en zou ook in de huidige omstandigheden als politicus het land goede diensten kunnen bewijzen. Maar hij moest bij de vorige formatie het veld ruimen omdat er een verkeerd etiket aan hem kleefde - hij is lid van de VVD.
Misschien moeten we dus toch naar een soort gemengd zakenkabinet - de gedachten daarover zijn m.i. nog bij lange na niet uitgekristalliseerd.
Gunstig is m.i. dat het vermolmde partijen-systeem kraakt in zijn voegen. Daarbij valt op dat we dit deze keer vooral te danken hebben aan ‘de allochtonen’, die in veel sterker mate naar de stembus zijn gekomen dan hun autochtone landgenoten.

Hierop reageren

Ik heb nog geen een christelijke partij openlijk afstand horen nemen tegen het misbruik.

Hier is het gezegde stilzitten als je geschoren wordt van toepassing, en hopen dat de storm wel over waait.
Dat het misbruik in deze kringen als een kankergezwel niet is uit te roeien is al langer bekend.
Nee, lekker principeel jezelf tegen homo's afzetten, vinden ze belangrijker.......

Hierop reageren

Ik sidder bij de combinatie CDA-PVDA.
Vooral het PVDA is van een vet gehalte ongeloofwaardigheid en heel veel toneel.
Op de verkiezingsposters van die rooie rakkers, Bos met een zakdoek.
Ik gun Balkenende heel veel zegen, maar wel zonder een verwelkte roos als bijzit.
Bos, Cohen en alle andere piassen, zoek eens een partij met een beetje meer geloofwaardigheid.

Hierop reageren

Wanneer je 4x op de Zeeuwse bek (dit is geen visje) gaat, moet je overwegen of je wel met het goede vak bezig bent. Het intellect is bij JP ruimschoots aanwezig maar zonder realiteitsgevoel, respect voor gewone mensen en het alsmaar drammerige op blijven ratelen van zijn CDA mening grenst aan autisme. Misschien is sadomasochisme wel zijn ding want je moet of van lijden houden of een tik van de hamer hebben gehad om na 4x verpletterd te zijn, opnieuw te roepen dat je voor een vijfde keer als premier gaat. Mocht hem dit tegen alle verwachtingen in, toch lukken, wordt België mijn nieuwe woongebied want een volk die deze waanzin tolereert is niet langer mijn volk.
Wij burgers zullen duidelijker aan moeten geven wat gewenst is en politici moeten met goed onderbouwde en goed doordachte en gefinancierde projecten komen waarvoor draagkracht is bij de bevolking. Prestige projecten waar de bevolking niets aan heeft, moeten achterwege blijven. Wij moeten weer bereid zijn de straat op te gaan en duidelijk te maken dat het anders moet en als wij niet bereid zijn deze stap te maken, moeten we niet zeuren en krijgen we de regering die we zelf kiezen en kennelijk verdienen.
Wij moeten zelf meer verantwoording durven nemen en het ambtenarenapparaat drastisch te verminderen. Deze, al jaren in luxe badende parasieten, teren op onze kosten van allerlei luxe regelingen en qua productiviteit, remmen ze onze economie al jaren af met hun alsmaar toenemende eisen, op veel te korte termijn door te willen voeren, waardoor de kosten voor het bedrijfsleven niet meer te overzien en/of terug te verdienen zijn. Pure vernietiging van werkvoorziening in eigen landen kapitaal.
Genoeg is genoeg, zo ook alle herhaalde BTW heffingen die keer op keer van begin tot het einde over een product wordt opgevoerd, moet worden teruggebracht tot slechts 1 BTW heffing en niet over de verwerking en gebruik ervan. We zijn knettergek (zou Geert zeggen) als we deze roofbouw van zijde de overheden nog langer pikken. Met een kleinere overheid, betere kansen en veel minder kosten en als we dan bereid zijn politici als Balkenende op zijn daden af te rekenen, kan het tij keren. Denk dus goed na wat je precies wilt en waar je op stemt op 9 juni.
Zelfs een ezel stoot zich geen 2 twee keer aan de zelfde steen maar wij Nederlanders wel 4 keer aan JP, wat zegt dat over ons?

Hierop reageren

Op internet gaat het verhaal dat JP in het jaar 1977 onder psychiatrische behandeling is geweest, weet iemand hier meer over?

Hierop reageren

Volgens deze link

"Het was de psychiater van Jan Peter Balkenende die hem ruim dertig jaar geleden adviseerde de politiek in te gaan. Iets waar hij nu veel spijt van heeft. “Ik had nooit kunnen bevroeden dat hij zou uitgroeien tot minister-president. Dit is nooit mijn bedoeling geweest.”

In de winter van 1977 kwam Balkenende voor het eerst in de praktijk van psychiater Dr. J.V. Atler*. De minister-president in spe studeerde toen geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Atler herinnert het zich nog goed. “Zijn ouders hadden hem gestuurd. Zelf had hij er helemaal geen zin in. Hij ging zitten met zijn handen over elkaar en zei geen woord. Een uur lang.”

Schreeuwen
Balkenendes ouders stuurden hun zoon naar een psychiater omdat hij zich ‘onmogelijk’ maakte binnen de familie en de kerkelijke gemeenschap. Atler: “Hij had in die tijd veel woedeaanvallen. Dan stond hij ineens bovenop een tafel en zette het op een schreeuwen.” Aanvankelijk dacht de psychiater dat het ging om een verlate puberteit. Tijdens de sessies kwam hij erachter dat het probleem dieper zat. “Voor Jan Peter was de wereld overweldigend. Hij kreeg te veel indrukken binnen. Daarnaast hoorde hij stemmen in zijn hoofd die hem continu kleineerden. Door de indrukken en stemmen te overschreeuwen, creëerde Jan Peter rust in zijn hoofd.”

Een vat met symptomen
In de media is momenteel te lezen dat demissionair minister-president Balkenende een schizotypische persoonlijkheidsstoornis heeft. "
.....

Er staat nog meer te lezen in dat artikel op de site.
Maar ik vind dat je wel heel erg moet oppassen met dit soort geruchten, kan makkelijk roddel en achterklap zijn. Zeker als de naam van de ge-intervieuwde gefingeerd is. Er zijn zoveel onschuldige redenen te bedenken waarom iemand beroep kan doen op een psychiater.

Hierop reageren

Dat zegt , Hr. Wim, dat wij Nederlanders nog veel te weinig daadwerkelijk met de politiek bezig zijn. Dat we wel overal een mening over hebben, maar als het op daden aankomt zijn velen van ons opeens niet thuis.
Transparantie zou in dit geval een goed begin zijn en de verwoording van allerlei zaken in een heldere , korte, zakelijke uitleg, zou m.i. een stukje kunnen helpen om de politiek iets dichter in huis te brengen.

Hierop reageren

Kan iemand misschien eens achterhalen wanneer Jan Peter voor het eerst op het potje poepte en daarna als first-offender toch nog nog weer in zijn bedje plaste ? Lijkt me van groot belang voor deze discussie.

Hierop reageren

Ja, Hr. Huub, volgens mij van landsbelang.........................................

Hierop reageren

Ik kan natuurlijk nog eens gaan speuren op het internet....het kan zomaar van groot belang zijn! Stel je toch eens voor dat JP bijvoorbeeld zuurstofgebrek heeft gehad bij de geboorte...dit kan grote gevolgen hebben voor zijn handelen als premier. En als hij pas heel laat op het potje ging, misschien is hij dan wel autistisch! Brrr moet je toch niet aan denken? We moeten vooral zijn vroegere meesters en juffen opspeuren en kijken wat hun bevindingen zijn.
.....
Misschien moeten we het maar aan Boulevard en Privé overlaten. Voor de geinteresseerden van roddel en achterklap.

Hierop reageren

Soms heb ik in dit land het idee dat 95% van de bevolking tijdens de geboorte minstens anderhalf uur zonder zuurstof heeft gezeten........

Anders in ieder geval wel de voetbalhooligans, enz. enz.

Hierop reageren

RSS

Allemaal Politiek Chatsessies

Allemaal Politiek organiseert reguliere chatsessies over van tevoren aangekondigde politieke onderwerpen.

Wanneer?
Chatsessies vinden plaats op maandagmiddag van 14:00 tot 15:00 en op donderdagmiddag van 17:00 tot 18:00 uur.

Onderwerp maandag 2-8
Wordt z.s.m. aangekondigd
.

Ideeën?
Post je ideeën voor toekomstige chatonderwerpen hier.

Spelregels chat
We hebben een aantal richtlijnen voor een goed verloop van de chatsessies opgesteld. Je vindt ze onder Spelregels chat.

© 2010   Gemaakt door Marcel Maassen

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat